Ologikens land

Vi har konstaterat det många gånger förr men det tål att upprepas: fransmän är allt bra konstiga. Något som gett mig huvudbry den senaste tiden är alla dessa konstiga ovissa telefonsamtal. Ungefär såhär brukar de låta:

Jag: Allô?
Fransman/fransyska: Allô!
Jag: ....
Fransman/fransyska: ....
Jag: C'est qui?

Försöker de spela svårfångade? Eller verka mystiska? Eller finns det någon annan som förstår poängen med att inte presentera sig? Jag begriper då rakt inte.

Har pallrat runt i Marais i min ensamhet idag och gjort sådana saker som jag ibland funderar på om man inte gör allra bäst just när man är ensam. Besökte Centre Pompidou, moderna muséet, för första gången. Det var under förväntningarna tyvärr, massa köande. Fast man kanske får skylla sig själv om man är så dum att man går dit mitt på dagen en lördag då det är lov. Hm. Men  hur som helst, tavlorna var rätt fula de med. Då fördedrog jag att botanisera i second hand-affärerna och att sitta på Starbuck soch läsa Jane Eyre (strategisk placering förresten, där kunde inte ens jag somna!).

Kommentarer
Postat av: Andréa

Låter mysigt att gå omkring lite grann själv, det är faktiskt inte helt fel ibland! Vi har precis haft bokredovisning av Jane Eyre i skolan, ska ni också det? Vad är det med svenskalärare och klassiker kan man ju fråga sig?? Kommer om mindre än 2 veckor, ses snart! :) Kram

2009-04-19 @ 14:16:25
URL: http://alindblom.blogg.se/
Postat av: Moi-même

Vi ska redovisa Jane Eyre ja, fast läser den på engelskas, inte i svenskan. annars är candide på franska en höjdare (eller inte ..). Jag vet, hade nästan glömt bort det till jag kollade in min kalender! Nästa onsdag, jag längtar!

2009-04-19 @ 17:14:36
URL: http://hedvigiparis.blogg.se/
Postat av: Fanny ( din skickalåtarkamrat)

Hej Hedvig! Jag förstår inte ett ord franska,så inlägget har nog ingenting med mitt meddelande att göra. Hoppas att du har det bra i Paris!



Kramar!

2009-04-19 @ 17:58:29
URL: http://fannydaldborgs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0