Mais c'est parfait!

Den här helgen har jag varit très kulturell!

Igår:
Lunchföreläsning på engelska (det var nämligen en fransk klass med också) med Jens Lapidus, han som skrivit den där bestsellern Snabba cash om Stockholms undre värld ni vet. Jag gillar att lyssna på författare, de har ofta mycket intressant att berätta, och så var fallet även den här gången. Men jag vet inte, jag föll inte riktigt, tyckte att killen verkade lite ... dryg. Men nästa tisdag ska vi få lyssna på Jonas Hassen Khemiri, som jag redan hört en gång och som är helt totalt underbar. Det ser jag verkligen fram emot!
- Efter föreläsningen bar det av till La Défense med FFK:n (Frankrike och fransk kultur, en kurs som alla som går här läser - varannan vecka har vi teori och varannan är vi ute i stan och besöker olika platser). La Défense är för er som inte är så insatta ett gigantiskt modernt affärsområde utanför Paris, där även den moderna Triumfbågen "La grande arche" finns. Kyla, småregn och snålblåst hade jag gärna kunnat vara utan, men det var kul att se en ny del av stan :)
- Vi kom inte från La Défense förrän klockan var nästan halv sex, så det blev en snabbvändning hemma för att byta om, äta något och skriva en lapp till värdfamiljen innan sprang jag iväg till Metron igen för att möta Andrea. Klockan sju hade vi, Anna, Agnes, Alexander och Mathilda nämligen stämt träff vid stationen Chatêlet - Les Halles för att gå på bio. Halv åtta, när filmen egentligen skulle börja, var vi alla samlade och hann faktiskt lagom tills reklamen tog slut. Lite flyt ska man ha! Entre les murs hette filmen, och handlar om en lärare och hans ganska problematiska klass. Vi förstod den huvudsakliga handlingen och hängde med rätt bra i dialogen, men ingen av oss fattade skämten vilket kanske förtog lite av det roliga .. men nu har vi varit på fransk bio!
- När filmen var slut, sådär vid tiosnåret, blev det på äkta fransk manér sen middag. Vi hittade efter en stunds letande ett trevligt italienskt ställe där vi smällde i oss varsin pizza och hade det allmänt härligt. 


La Défense med sin grande arche


Vår frilansande journalistlärare Britta berättar om området. Hon är grym!


Pizzahäng på kvällen. We like it!

Idag har jag varit på Louvren med Anna och Agnes och sett i alla fall en liten liten del av alla konstskatter som finns där. Vi kom fram till att Mona-Lisa och Venus Milo är fett överskattade (varför har de fått så mycket uppmärksamhet när det finns så mycket annat som är så mycket finare?!) men hittade en hel del andra favoriter. Jag fastnade bland annat för de italienska kvinnoskulpturerna - fascinerande att man kan lyckas få sten att se så mjukt ut. Vi strosade också runt lite på den egyptiska avdelningen där vi spanade in sarkofager och en riktig mumie (urk!). Efter en välbehövlig lång lunchpaus på ett närliggande Starbucks tog vi oss ut på gården utandför muséet och tog lite turistiga foton innan vi stack vidare till modeutställningen som jag verkligen ville se, men som var stängd :/ Vi fick i alla fall se en massa fina smycken och några andra små skojiga art déco-utställningar. En mycket lyckad dag på det hela taget!


Louvren och dess berömda glaspyramid


Jag vill också kunna förvandla sten till tyg!


Världens mest överskattade konstverk?


Läskig mumie


Egyptiska avdelningen - maffig!


Snälla GE MIG den här klänningen!   

Nej nu ska jag gå och förverkliga mig själv (som Glenn alias Carl i min klass så fint uttryckte det häromdagen ;b).
Vi hörs!

  

        

Kommentarer
Postat av: Alexander

jag såg ju absolut inte efterbliven ut på den där bilden.

2008-10-05 @ 02:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0